راهنمای نحوه ثبت شرکت دانش بنیان در سال 1402 خبرآنلاین

فهرست مطالب

رییس بنیاد ملی نخبگان، این شرکتها را اصلیترین عامل تحقق نوآوری در صنایع دانست و بیان کرد: باید از توان نخبگان برای این کار استفاده کنیم. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات، شبکهی شبکههاست که این شبکههای متعدد میتوانند داخلی باشند یا خارجی و قرار بر قطع هیچ شبکه یا پلتفرم خارجی نیست، مگر اینکه آن پلتفرم از قوانین ایران تبعیت نکند و اثرات امنیتی مخرب وسیعی داشته باشد، که قانون حکم میکند اقدامات قانونی به عمل بیاید. این در حالی است که از یک ماه گذشته که دسترسی به اینستاگرام و واتساپ – پلتفرمهای اجتماعی محبوب کاربران ایرانی که از فیلترینگ در امان مانده بودند- به گفته وزیر ارتباطات به دستور و صلاحدید دستگاههای امنیتی مسدود شده است، تلاش برای کوچاندن کاربران و کسبوکارها به پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی هم به شکلی جدیتر دنبال میشود. به گزارش «ایسنا» مهدی اسماعیلی درباره این موضوع به خبرنگاران گفت: «در اتفاقاتی که افتاد و تصمیماتی که از سوی مراجع امنیتی گرفته شد، مهمترین بحث این بود که در حوزه سرویسهای داخلی پلتفرمها و شبکههای پیامرسان، چند مساله را باید برای مردم تامین کنیم؛ یکی اینکه به موجب این تصمیم باید خدماتی که مردم لازم دارند، در اختیارشان قرار داده شود و نکته بعد اینکه حس اعتماد عمومی را هم داشته باشد که بسیار اهمیت دارد.

پلتفرم های ایرانی زمانی که تصمیم به ثبت یک شرکت دانشبنیان گرفتید، در قدم اول باید یک شرکت تجاری در اداره ثبت شرکتها تاسیس کنید. از زمان تاسیس کسب و کارتان بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد. این موضوع احتمالاً مربوط به بحث مالیات بر درآمد کسب و کار ها و اینفلوئنسر های اینستاگرام است که سال هاست مطرح شده است. آیا واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر می شوند؟ در همین روزها وزیر ارتباطات بارها تاکید کرد که کسبوکارها بهتر است در محیطی فعالیت کنند که پایبند قوانین جمهوری اسلامی است و در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح صیانت آغاز شده، اعلام کرد که این محدودیتها بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت ندارند. عیسی زارعپور در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت با بیان اینکه استفاده از فیلترشکنها دسترسی هکرها را به دستگاهها و گوشیهای تلفن همراه تسهیل میکند، گفت: «فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است، اما متاسفانه جرمانگاری نشده است.» به گزارش «ایرنا» زارعپور در ادامه گفت: «اکنون تلاشهایی صورت میگیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرمانگاری شود. درست در روزهایی که تلاش مسوولان برای ترغیب مردم و کسبوکارها برای استفاده از پلتفرمهای بومی، با فیلترینگ گسترده همراه بوده است، رشد بیسابقه و نجومی تقاضا و خرید ابزارهای فیلترشکن و ویپیان نشان از اولویت و ترجیح اکثریت جامعه دارد.

پلتفرم های داخلی

با توجه به رشد شرکتهای فروش ویپیان، انجام هرگونه تحقیق و تفحص از این شرکتها امری ضروری است.» با این اوصاف به نظر میرسد که قطع و مسدودسازی ابزارهای فیلترشکن و ویپیانها، اقدام بعدی دولت در جهت آنچه سالمسازی فضای اینترنت عنوان سامانه ایرانی و بومی احراز هویت کاربران نیوان میشود، باشد. با این حال حذف اپلیکیشنهای اینستاگرام و واتساپ از استورهای ایرانی مانند بازار و مایکت، تاکید مقامات دولتی بر تقویت زیرساخت پلتفرمهای داخلی و افزایش ظرفیت و سرعت آنها، دعوت از مردم برای استفاده از ظرفیت پلتفرمهای داخلی، وعده وزیر ارتباطات برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری و سالمسازی فضای اینترنت، همه و همه شبهه اجرای کامل طرح صیانت را بهترین تقویت میکنند. گذشته از ضربهای که فیلترینگ و ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت به کسبوکارها و کاربران وارد کرده است، این گمان وجود داشت که اقبال نسبی به پلتفرمهای داخلی بتواند اثر فیلترینگ شبکههای خارجی را تا حدی جبران نماید. متاسفانه آمارهای غیررسمی منتشره از میزان رشد ترافیک داخلی نشان میدهد: اولاً این میزان رشد در حدی نیست که کاهش ترافیک اینترنت ناشی از فیلترینگ را جبران نماید و ثانیاً به دلیل مدل اقتصادی کاملاً غلط در تعرفهگذاری ترافیک داخلی افزایش آن نیز منجر به جبران درآمد از دست رفته اپراتورها نمیشود. ​​​​ ​.

بررسیها نشان میدهند که میزان جستوجوی کلمه ویپیان در گوگل از زمان آغاز فیلترینگ بهشدت افزایش پیدا کرده و بر اساس آمارهای منتشر شده در روزهای اخیر، میزان تقاضا برای خرید انواع ویپیان در یک ماه گذشته تا ۳هزار درصد رشد یافته است. از اونجا که استارت آپ ها در صورت موفقیت، رشد خیلی چشمگیری دارن همکاری با اونها برای این سرمایهگذارها وسوسهانگیزه و همین موضوع اونها رو ترغیب به همکاری میکنه. رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر ارتباطات با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی بویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ، خواستار ارائه گزارشی درباره اثرات فیلترینگ و سیاستهای حمایتی وزارت ارتباطات درباره وضعیت پلتفرم های داخلی شد. نازنین یک تجربه کاری در یک پروژه در آلمان داشت و به فکر راه اندازی سایت مشابه در ایران بود و تخفیفان را به همراه خواهرش استارت زد. در مرحله اولیه راه اندازی یک استارتاپ ممکن است ارزش آن نزدیک به صفر باشد اما ارزش گذاری استارت آپ باید رقمی بسیار بالاتر شبکه از این باشد. در ادامه به برخی از جدیدترین ایده های راه اندازی استارت آپ گردشگری در ایران و جهان خواهیم پرداخت. ᠎​.